top of page
  • תמונת הסופר/תשוהם שאוליאן, רו״ח (עו״ד)

החזר מס: אולי מגיע לך כסף?



בקופת רשות המיסים, שוכבים מיליוני שקלים ששייכים לחלק גדול מאזרחי מדינת ישראל. אולי אתם חלק מאותם אנשים?


רבים זכאים להחזרי מס, שנובעים מתשלום מס גבוה מהמס שהיה עליהם לשלם. זה נכון גם אם אתם ״רק״ שכירים או פנסיונרים. חישובי המס שמבוצעים על ידי המעסיק או על ידי הבנקים, אינם תמיד מתאימים למצב הספציפי שלך, ומנסיון במרבית המקרים החישוב השגוי פועל לרעתך.

 

עבור שכירים המס אמנם מחושב על ידי המעסיק, אבל לא תמיד החישוב הינו מדויק ולפעמים הם עלולים לשלם יותר מס מהנדרש. זה יכול לנבוע ממילוי שגוי או חסר של טופס 101, או לפעמים מפרטים שלא עודכנו שיכולים להקטין את חבות המס - כמו לדוגמה אם נולד ילד במהלך השנה או חלילה נקבעה נכות.

 

אך אלו אינן הסיבות היחידות. יכולות להיות סיבות רבות ומגוונות להחזר מס, כגון: עבודה אצל מעסיק בחלק משנת המס, עבודה אצל שני מעסיקים או יותר, שינויים במצב המשפחתי במהלך שנת המס, תשלום עצמאי לקופות גמל, תשלום לביטוח חיים, תרומות, שיעורי מס מופחתים לאנשים מעל גיל 60 וכו׳.


הגשת בקשה להחזר מס אינה מרתיעה כמו שזה נשמע. תצטרכו לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים ולהגיש דו״ח שנתי לרשות המיסים, וזאת בתוך שש שנים מתום שנת המס הרלוונטית. לדוגמה, החזר עבור שנת המס 2018 ניתן להגיש עד תום שנת 2024. למה דו״ח שנתי? כי כך רשות המיסים מחשבת את המיסים שלנו - על בסיס כל שנה בנפרד. לא ניתן להגיש דו״ח אחד עבור כל השנים או דו״ח עבור חלק משנה מסוימת (ובטח לא עבור רק חלק מההכנסות באותה שנה). על כן, חשוב לרכז את כל נתוני ההכנסה שלך במקום אחד. זה כולל כל שקל שהרווחת ממקורות שונים במהלך שנת המס. ברגע שיש לך את כל המסמכים הרלוונטיים (כגון טופסי 106 מהמעביד או מהאזור האישי, טופסי 867 מהבנק וכו׳), תצטרכו לחשב את 'ההכנסה החייבת' שלך. זה נעשה על ידי הפחתת הוצאות מותרות בניכוי, זיכויים וניכויים אישיים מסך ההכנסה.


את הדו״ח האמור יש להגיש, במרבית המקרים, באמצעות אתר האינטרנט של רשות המיסים, ובהחלט ניתן להגיש אותו לבד ללא כל סיוע מגורם מקצועי, אך אנו ממליצים לקרוא לפני ההגשה את המידע בנושא, וזאת כדי לא לטעות מצד אחד בהגשת הדו״ח (דבר שעלול להוות עבירה פלילית) ולא לפספס הטבה המגיעה לכם מצד שני. לצורך כך, ניתן להסתייע בסימולטור המוצע על ידי רשות המיסים עצמה לחישוב המס אשר יצא מהגשת הדו"ח להחזר.

 

אולי תופתעו לגלות, אבל גם רשות המיסים מעוניינת שתקבלו את המס שלכם חזרה, ובתקופה האחרונה החלה לבדוק בעצמה חלק מהמקרים שגורמים להחזר מס, ובמידה והם חושבים שיש לכם החזר תישלח אליכם מעטפה שתציין זאת. כדי שלא תיבהלו, החליטו ברשות המיסים שהמעטפה תהיה בצבע ירוק (בניגוד לצבע כחול או אדום שנשלחים בד"כ) וזאת כדי שתבחינו מראש כי מדובר בהודעה חריגה מרשות המיסים. רשות המיסים אף הכינה פודקאסט בנושא החזרי המס.



אז מה ניקח מפה? אם אתם חושבים ששילמתם יותר מדי מיסים, אולי זה נכון וכדאי לבדוק אם מגיע לכם החזר מס. זה אולי נראה כמו קצת טרחה, אבל לקבל קצת כסף בחזרה יכולה להיות הפתעה נעימה! יחד עם זאת חשוב להדגיש, כי הגשת דו״ח לרשות המיסים אינה מביאה בהכרח להחזר מס וייתכן כי תביא לתשלום מס נוסף.

 

הבנת חובותיך וזכויותיך כמו גם מיצוי מלוא הפוטנציאל להחזר היא קריטית בהגשת דו"ח להחזר מס. זה מבטיח שלא יישאר "כסף על השולחן" ובמקביל גם דואג לציות לדיני המס. אם קיים ספק כלשהו, התייעצות עם איש מקצוע בתחום המס הוא תמיד רעיון טוב. אנו יכולים להדריך אותך בתהליך ולעזור למקסם את הסיכויים שלך להחזר.

אנו שואפים להבטיח שכל מאמר יהיה אינפורמטיבי ורלוונטי, אך זכרו שכל מצב הוא ייחודי וכן שהמאמרים נכונים למועד כתיבתם. משכך, אין לראות באמור במאמרים אלו כהמלצה או ייעוץ.

bottom of page